Doctoral School Astronomy and Astrophysics for Paris Area

All information on the 2021 Doctoral School competition is available in the enrolment menu.

The doctoral school

The Doctoral School offers physics and mathematics students training in the broad interdisciplinary field of Astronomy and Astrophysics through all of its methods of observation, measurement and computation. The subject area continues to grow every year, covering planets to cosmology, using a wide variety of advanced tools preparing for next generation instruments.

The programme prepares students for all activities in research and related fields, and also for teaching, various cutting edge industries, computer science, instrumentation, communications and other fields.

Each year, about 50 new students come from all over the word and a large number of Master degrees to begin a PhD in one of our laboratories within the Paris area. Grants from a variety of sources ensure that all students can finance their doctoral studies.

See the ADUM Id of the doctoral school.

Our carbon budget

*Off topic but important

• 5 Juillet 2021 : Liste principale du concours 2021 : AUCLAIR Constant, BALLERINI Giulio, BARRÈRE Paul, BRIGHI Emile, CERARDI Nicolas, COULON Xavier, GALLO Stefano, GODINAUD Leïla, GUERRA Corentin, HAFFOUD Paolo, HENAULT Elsa, KONAKA Mina, LALLEMENT Manon, LAPEL Axel, MASSON Adrien, MANZINI Davide, MAUDUIT Emilie, MERIOT Romain, PAGNINI Giulia, PANEK Emilie, SACCARDI Andrea, TEINTURIER Lucas, TOURENQ Sébastien, VERMERSCH Julie
  • 5 juillet 2021 : Liste complémentaire du concours 2021 (par ordre alphabétique) : ABD EL DAYEM Karim, GUÉ Jordan, GOLDMANN Serena, HUET Paul, JOLLY Rodrigo, KHALIL Yassin Rany, LOMAZZI Paul, MAKNAVICIUS Monika, MARIANI Vincenzo, ROTH Olivier, VEILLET Roméo, YOUSFI Fayin
  • 09 juin 2021 : Ouverture de la campagne d’attribution des missions d’enseignement 2021 à Université de Paris. Date limite, 30 juin à 17h
  • 20 mai 2021 : Ouverture de la campagne d’attribution des missions d’enseignement 2021 à Observatoire de Paris
  • 18 mai 2021 : Félicitations à Mathias Nowak, Prix Olivier Chesneau 2021 pour sa thèse de doctorat intitulé : « La conjonction 2017 de Beta Pictoris b : la vie et la mort de PicSat, suivie d’une observation VLTI/GRAVITY de la ré-émergence » à l’Observatoire de Paris
  • 1er février 2021 : Le concours de l’ED AAIF est ouvert. Candidater avant le 22 avril 2021, 17h. Les règles de candidatures, les sujets sont disponibles sur la page recrutement.
  • 29 janvier 2021 : L’appel à projet de l’initiative Physique des Infinis De Sorbonne Université est ouvert jusqu’au 20 février :
  • 4 janvier 2021 : L’ED AAIF vous présente ses meilleurs vœux pour 2021.
  • 1er décembre 2020 : L’appel à sujet de thèse est ouvert jusqu’au 31 janvier 2021.
  • 28 octobre 2020 : Nouvelles félicitations à Claire Guépin, également Prix solennel de la Chancellerie des Universités de Paris 2020.
  • 6 octobre 2020 : Félicitations à Claire Guépin, prix Daniel Guinier-SFP 2019.
  • 2 octobre 2020 : Félicitations à Léa Bonnefoy, prix Jeunes Talents L’OREAL-UNESCO.