Doctoral School Astronomy and Astrophysics for Paris Area

This site opens on July, 11th 2017. Please, let us know in case of difficulty or lack of information. Thank you.

The doctoral school

The Doctoral School offers physics and mathematics students training in the broad interdisciplinary field of Astronomy and Astrophysics through all of its methods of observation, measurement and computation. The subject area continues to grow every year, covering planets to cosmology, using a wide variety of advanced tools preparing for next generation instruments.

The programme prepares students for all activities in research and related fields, and also for teaching, various cutting edge industries, computer science, instrumentation, communications and other fields.

Each year, about 50 new students come from all over the word and a large number of Master degrees to begin a PhD in one of our laboratories within the Paris area. Grants from a variety of sources ensure that all students can finance their doctoral studies.

See the ADUM Id of the doctoral school.

Our carbon budget

*Off topic but important

• 8 décembre 2019 : Félicitations à Camille Gennet (AIM) et Eduardo Vitral (IAP) élus représentants des doctorants. Merci à Nicolas Dagoneau et Elena Bellomi pour leur travail.
  • 3 décembre 2019 : La conférence Elbereth 2020 se déroulera du 26 au 28 février à l’IAP.
  • 25 novembre 2019 : Les encadrants de l’École doctorale sont invités à déposer leurs projets de thèse depuis leurs comptes ADUM avant le 2 février 2019.
  • 11 octobre 2019 : Félicitations à Océane Barraud et Nicolas Oudart respectivement premier et deuxième prix du concours ma thèse en 5 minutes de l’Association française d’Astronomie
  • 4 octobre 2019, 14h : Rentrée de l’École doctorale à l’Observatoire de Meudon, amphithéâtre Evry Schatzmann
  • 1er septembre 2019 : Les inscriptions à PSL sont maintenant complètement dématérialisées. Les doctorants doivent remplir leur dossier en ligne sur ADUM, les encadrants et les directeurs de laboratoire doivent donner leur avis sur ADUM. Plus rien à signer !