Selection

Doctoral School Competition

The Astronomy and Astrophysics Doctoral School receives 20 full doctoral contracts (1600 euros net per month for 3 years) from its different universities. These contracts are awarded through a joint competition that takes place every spring.

Calendar of the 2022 competition
  • Applications must be submitted by 21 April 2022.
  • Applications will be examined by the jury on 09 May 2022. Selection will be based on academic results, suitability of the training for the thesis subject, letters of recommendation.
  • The selected candidates will be invited to an audition which will take place on 23, 24, 25, 30 and 31 May 2022.
  • All contracts will be awarded by the final jury on 1 June 2022.
  • The lucky candidates have one week to accept or refuse the contract offered to them
Application

Applications must be submitted on the Doctoral School website (application) between February 1st and April 21st, 2022

Course of the hearing

The audition lasts 20 minutes. A 12-minute presentation should outline previous research experiences (their scientific objectives, methodologies used and results obtained) and should show that the candidate understands the issues at stake in the proposed topic and how he or she is able to make a significant contribution to it. Typically, the candidate will spend 2 minutes introducing him/herself, 5 minutes describing his/her research experiences (mainly the M2 internship) and 5 minutes on the thesis topic and its issues.

The presentation will be followed by 8 minutes of questions.

The auditions will take place via Zoom only.

Jury

The jury on 1 June will award all available contracts and will constitute a waiting list, the ranking of which is not disclosed. Selected candidates are asked to respond to this proposal within a week to allow for the proper management of withdrawals.

• 5 Juillet 2021 : Liste principale du concours 2021 : AUCLAIR Constant, BALLERINI Giulio, BARRÈRE Paul, BRIGHI Emile, CERARDI Nicolas, COULON Xavier, GALLO Stefano, GODINAUD Leïla, GUERRA Corentin, HAFFOUD Paolo, HENAULT Elsa, KONAKA Mina, LALLEMENT Manon, LAPEL Axel, MASSON Adrien, MANZINI Davide, MAUDUIT Emilie, MERIOT Romain, PAGNINI Giulia, PANEK Emilie, SACCARDI Andrea, TEINTURIER Lucas, TOURENQ Sébastien, VERMERSCH Julie
  • 5 juillet 2021 : Liste complémentaire du concours 2021 (par ordre alphabétique) : ABD EL DAYEM Karim, GUÉ Jordan, GOLDMANN Serena, HUET Paul, JOLLY Rodrigo, KHALIL Yassin Rany, LOMAZZI Paul, MAKNAVICIUS Monika, MARIANI Vincenzo, ROTH Olivier, VEILLET Roméo, YOUSFI Fayin
  • 09 juin 2021 : Ouverture de la campagne d’attribution des missions d’enseignement 2021 à Université de Paris. Date limite, 30 juin à 17h
  • 20 mai 2021 : Ouverture de la campagne d’attribution des missions d’enseignement 2021 à Observatoire de Paris
  • 18 mai 2021 : Félicitations à Mathias Nowak, Prix Olivier Chesneau 2021 pour sa thèse de doctorat intitulé : « La conjonction 2017 de Beta Pictoris b : la vie et la mort de PicSat, suivie d’une observation VLTI/GRAVITY de la ré-émergence » à l’Observatoire de Paris
  • 1er février 2021 : Le concours de l’ED AAIF est ouvert. Candidater avant le 22 avril 2021, 17h. Les règles de candidatures, les sujets sont disponibles sur la page recrutement.
  • 29 janvier 2021 : L’appel à projet de l’initiative Physique des Infinis De Sorbonne Université est ouvert jusqu’au 20 février :
  • 4 janvier 2021 : L’ED AAIF vous présente ses meilleurs vœux pour 2021.
  • 1er décembre 2020 : L’appel à sujet de thèse est ouvert jusqu’au 31 janvier 2021.
  • 28 octobre 2020 : Nouvelles félicitations à Claire Guépin, également Prix solennel de la Chancellerie des Universités de Paris 2020.
  • 6 octobre 2020 : Félicitations à Claire Guépin, prix Daniel Guinier-SFP 2019.
  • 2 octobre 2020 : Félicitations à Léa Bonnefoy, prix Jeunes Talents L’OREAL-UNESCO.