In case of trouble

A PhD may be rough. If you are in trouble, or feeling bad, do not stay alone ! The sooner you share your troubles the easier it is to find help.

Read again your thesis charter, which includes prescriptions to solve conflicts. You may ask :
* Your thesis committee
* members of your laboratory
* The doctoral school representatives
* PhD students representatives
* Anybody you trust

Some problems deserve a special attetion. Do not by-pass them, whether you are a witness or a victim.

A PhD is a lot of work. Usually much more than a typical job.

However you should not work night and day, WE included. There may be some times when extra efforts are required. But you must also keep a healthy life, including (some) hollidays. You will work better if you keep in shape.

These guidelines were written for the SciencesPo school so the mail contact and phone number are not valid for the doctoral school.

We recommend you to read these brochures (link above) about sexual harassment to help you to identify and react if need be. Indeed, a part of sexual harassment problems is that it is not always detected as sexual harassment by the victims or/and witnesses.

Moreover, contrary to popular belief, sexual harassment perpetrators are not only supervisors or bosses, it can come from anyone : PhD students, postdocs, researchers, professors, ... (male and female). We want to remind you that sexual harassment is against the law and only the perpetrators are to blame and not the victims.

If you are a victim or a witness of an inappropriate situation, you can contact the representative students, the representative from the Universities or the director of the doctoral school. You can also talk confidently to a doctor, a nurse or a social worker in the universities and/or laboratories.

• 09 juin 2021 : Ouverture de la campagne d’attribution des missions d’enseignement 2021 à Université de Paris. Date limite, 30 juin à 17h
  • 20 mai 2021 : Ouverture de la campagne d’attribution des missions d’enseignement 2021 à Observatoire de Paris
  • 18 mai 2021 : Félicitations à Mathias Nowak, Prix Olivier Chesneau 2021 pour sa thèse de doctorat intitulé : « La conjonction 2017 de Beta Pictoris b : la vie et la mort de PicSat, suivie d’une observation VLTI/GRAVITY de la ré-émergence » à l’Observatoire de Paris
  • 1er février 2021 : Le concours de l’ED AAIF est ouvert. Candidater avant le 22 avril 2021, 17h. Les règles de candidatures, les sujets sont disponibles sur la page recrutement.
  • 29 janvier 2021 : L’appel à projet de l’initiative Physique des Infinis De Sorbonne Université est ouvert jusqu’au 20 février :
  • 4 janvier 2021 : L’ED AAIF vous présente ses meilleurs vœux pour 2021.
  • 1er décembre 2020 : L’appel à sujet de thèse est ouvert jusqu’au 31 janvier 2021.
  • 28 octobre 2020 : Nouvelles félicitations à Claire Guépin, également Prix solennel de la Chancellerie des Universités de Paris 2020.
  • 6 octobre 2020 : Félicitations à Claire Guépin, prix Daniel Guinier-SFP 2019.
  • 2 octobre 2020 : Félicitations à Léa Bonnefoy, prix Jeunes Talents L’OREAL-UNESCO.
  • 1er juillet. Résultats du concours 2020. Liste principale par ordre alphabétique : AIMAR Nicolas, ARMANTE Mélanie, CHICHE Simon, COURTOT Ariane, DHOUIB Hachem, KOURDOURLI Mehdi, LE PIVERT-JOLIVET Tania, LEROY Lucas, LESEIGNEUR Yann, LUASHVILI Anna, MÂLIN Mathilde, MCINTOSH Ophélie, MICHOTTE DE WELLE Bayane, NOURRY Valentin, PARESSANT Keegan, PIERROT Arsène, RICHARDSON Thomas, TEP Kerwann, VINOGRADOV Alexander, WICKER Raphaël
    - 1er juillet. Résultats du concours 2020. Liste complémentaire par ordre alphabétique : BEDOUCH Antoine, BENKADOUM Yaniss, BIGOT Axelle, CRITON Benjamin, DE BATZ DE TRENQUELLÉON Bruno, FORERO-SANCHEZ Daniel, GARMIRIAN Félix, GASPAR GOROSTIETA Iveth, GHESQUIERS Nathanaël, GROLLERON Guillaume, HOWARD Saburo, JANNAUD Thomas, KOSKAS Rémy, MILCARECK Gwenaël, MUNAIBARI Edhah, PELLEGRIN Théo, PELLOUIN Clément, QUILLEY Louis, SAMPATHKUMAR Pranav, STEICHEN Valentin, VARAEI SINA
  • 13 avril 2020 : Félicitations à Doogesh KODI RAMANAH, prix de thèse 2020 de la SF2A.