Doctoral School Astronomy and Astrophysics for Paris Area

All information on the 2021 Doctoral School competition is available in the enrolment menu.

The doctoral school

The Doctoral School offers physics and mathematics students training in the broad interdisciplinary field of Astronomy and Astrophysics through all of its methods of observation, measurement and computation. The subject area continues to grow every year, covering planets to cosmology, using a wide variety of advanced tools preparing for next generation instruments.

The programme prepares students for all activities in research and related fields, and also for teaching, various cutting edge industries, computer science, instrumentation, communications and other fields.

Each year, about 50 new students come from all over the word and a large number of Master degrees to begin a PhD in one of our laboratories within the Paris area. Grants from a variety of sources ensure that all students can finance their doctoral studies.

See the ADUM Id of the doctoral school.

Our carbon budget

*Off topic but important

• Results of the ED AAIF 2022 competition.
  • Main list, by alphabetical order : ABD EL DAYEM Karim, AOULAD LAFKIH Samy, APPAVOU Maria, AYA Alnajjarine, AYKROYD Christopher, BERAT Jack, BERRIOT Etienne, BISERO Sofia, BOUCHET Tristan, DEGOTT Lucie, FERNANDEZ Sébastien, FERRONE Salvatore, GUO Sicen, GUTIERREZ Yann, HERVAS PETERS Fabian, HUET Paul, JOSSÉ Léna, LEBEAU Théo, MAUREL Alice, PAQUEREAU Louise, ROUILLÉ Erwan, SHAJI Aashiya, STREEL Nicolas, VERKERCKE Sébastien, WARGNIER Antonin
  • Supplementary list, in alphabetical order : BAIRAGI Anirban, BHATT Maulik, BIANCHETTI Alessandro, CHARLIER Jean, CHITAN Ariel, DAHOUMANE Ryan, GUTTERIDGE Chloe, HOUEIBIB Ahmed, KESSLER Nina, MZERGUAT Slimane, PAIPA LEON David, PLASSE Clara, SAVORGNANO Sofia, TARRASSE Maxime, VEDDER Casper, VENKATARAMANI MALATHI Sabarish
  • Congratulations to Alexis Marret who has been awarded the European Physical Society Plasma Physics Division PhD Research Award
  • It is with great sadness that we learn of the sudden death of Manuel Berthet on Friday 3 December in a tragic road accident. The accident that took his life also seriously injured his partner Maud, whose life is not in danger. Their one-year-old child, Silvère, was unharmed.

A former student of the Ecole Normale Supérieure de Paris, Manuel had completed the Master 2 AAIS course in 2011-2012, before passing the agrégation in physics in 2013. He then started a PhD thesis in the radio astronomy laboratory of the ENS, which he chose to interrupt in 2017 to devote himself fully to teaching.

Manuel was a teacher in preparatory classes at the lycée Chrestien de Troyes.

The physics department of the ENS, and in particular the astrophysics team, his former comrades and colleagues of the preparation to the agrégation of physics of Montrouge, as well as the whole doctoral school, associate themselves with the pain of his family and present them their most sincere condolences.

The farewell ceremony will take place at the Crematorium of Mâcon (Saône-et-Loire), on Monday 13 December at 10:30 am. Manuel would have been 32 years old on that day.

• 26 November 2021 : Opening of the 2022 call for thesis projects. PhD advisor can submit their PhD projects on their ADUM account up to January 30th, 2022.

Universities