Defense and 4th year

PhD defense and 4th year

A PhD lasts 3 years. Hence you must defend your thesis before the end of your 36th month of doctoral contract. If this is not possible you must request an authorization, and register for a 4th year. However, each university has its own rules. This is what we know at mid-September XXXX.

Legal year

• The begining of the legal year has shifted to the 1st of September. However, most universities extend the duration of the previous year up to the 30th of September. Registration is required, for all years, from these dates :
  • PSL/OP : 1st September 2019
  • UPSaclay : 1st September 2019
  • SU : 11st September 2019
  • USPC/P7 : 1st September 2019

4th year registration

Whatever this date, registration rules depend on the university. You may benefit from a "light" registration or a full fledge one.

• PSL/OP :
  • Full fledge registration for all defenses after the XXX.
  • Specific authorisation and a proof of funding until the defense are required.
  • You may be refunded of part of the fees after the defense.
  • UPSaclay :
  • Defense before the 31st of December : "light" registration. (in French)
  • Defense after the 31st of December : full fledge registration. (in French)
  • See the document on registration. The English version predates the new "arrêté", and is probably obsolete. It may help as a database for the french administrative language, but you should check the more recent French version.
  • SU :
  • See the informations.
  • Defense before the 15th of December 2019 : "light" registration - No fees.
  • Defense after the 15th of December : full fledge registration.
  • UP
  • Defense before the 30th of November 2019 : "light" registration - No fees.
  • ("Le prolongement de l’inscription universitaire de deux mois, soit du 1er octobre au 30 novembre 2019 pour les doctorants en troisième année est autorisé sous conditions d’une soutenance de thèse avant le 30 novembre 2019. Le doctorant effectuera son inscription administrative avec dérogation mais n’acquittera pas les droits de scolarité.")
  • Defense after the 30th of November 2019 : full fledge registration.
  • Specific authorisation and a proof of funding until the defense are required.
  • See the help file prepared by Clément Perrot (in French).