Admissions

Cotutelles

A "cotutelles" (joint supervision)[^1] may be difficult to set up. It should be planned as far in advance as possible. However, it may also be established after the beginning of the PhD thesis. It is the solution of choice for PhD students spending a long time in France (typically one year or more) after their thesis already begun in their country of origin.

Admistrative steps depend on the University. This is what we know :

[^1] : Le terme de "cotutelle" est réservé à une direction de thèse partagée par deux chercheurs de deux Universités situées dans des pays différents. Il ne s’applique pas à deux laboratoires du même pays. Le doctorant est inscrit dans les deux universités. Chaque année, il ne paye les droits d’inscription que dans l’une ou l’autre. La soutenance est unique et commune, et le doctorant est diplômé par les deux universités. Il est donc titulaire de deux doctorats.