Selection

Doctoral School Competition

The Astronomy and Astrophysics Doctoral School receives 20 full doctoral contracts (1600 euros net per month for 3 years) from its different universities. These contracts are awarded through a joint competition that takes place every spring.

Calendar of the 2022 competition
  • Applications must be submitted by 21 April 2022, 23h59 CEST.
  • Applications will be examined by the jury on 09 May 2022. Selection will be based on academic results, suitability of the training for the thesis subject, letters of recommendation.
  • The selected candidates will be invited to an audition which will take place on 23, 24, 25, 30 and 31 May 2022.
  • All contracts will be awarded by the final jury on 1 June 2022.
  • The selected candidates have one week to accept or refuse the contract offered to them
Application

Applications must be submitted on the Doctoral School website (application) between February 1st and April 21st, 2022

Course of the audition

The audition lasts 20 minutes. A 12-minute presentation should outline previous research experiences (their scientific objectives, methodologies used and results obtained) and should show that the candidate understands the issues at stake in the proposed topic and how they are able to make a significant contribution to it. Typically, the candidate will spend 2 minutes introducing him/herself, 5 minutes describing his/her research experiences (mainly the M2 internship) and 5 minutes on the thesis topic and its issues.

The presentation will be followed by 8 minutes of questions.

The auditions will take place via Zoom only.

Jury

On June 1st, the jury will award all available contracts and will constitute a waiting list, the ranking of which is not disclosed. Selected candidates are asked to respond to this proposal within a week to allow for the proper management of withdrawals.